25.01.2021Blogi Lumitilannekatsaus: Huollon liiketoimintajohtaja Mikael Martelin Talvi tuli toissaviikolla, runsaampana kuin muutamaan vuoteen, edellisestä talvesta puhumattakaan. Talvi itsessään ei meitä suomalaisia yllättänyt, mutta lumisateen määrä mikä satoi viime viikkojen aikana, tuli kieltämättä yllätyksenä. Lumisateet olivat runsaita ja lunta tuli lähes taukoamatta usean päivän ajan. Aurauksiin valmistauduttiin ja ne aloitettiin heti lumisateiden alettua. Pyrimme alusta saakka pitämään kulkuväylät sekä pelastustiet aurattuina, mutta valmistautumisesta huolimatta emme ehtineet ajoissa kaikkialle. Kun reitit oli aurattu, ei mennyt montaakaan tuntia, kun tilanne oli taas samanmoinen, kuin ennen aurauksia. Kun sade lakkasi alkoi meillä tiivistahtinen aurauksien viimeistely. Kaikkea emme saaneet tällöinkään tehtyä ennen kuin seuraava lumisade jo alkoi. Lumisateiden jälkeen koittikin jo plussakelit ja vesisateet, jotka ovat tuoneet omat haasteensa niin lumitöihin kuin liukkauden torjuntaankin. Viimeisen kahden viikon aikana henkilökuntamme on tehnyt pitkää päivää, ja he ovat venyneet yksilöinä hienoihin suorituksiin hankalan tilanteen alla. Koetuksella on ollut myös kalustomme. Henkilökuntamme on venynyt, eikä lepoa ole tullut lumitöiden väliin kuin muutama hassu lakisääteinen tunti. Jatkuvien runsaitten aurausten takia on vastaan tullut myös ikäviä konerikkoja. Nämä ovat hidastaneet aurauksia, mutta kalustoa huolletaan ja kunnostetaan jatkuvasti, jotta se pysyisi menossa mukana. Varustaudumme vuosittain talven tuloon, mutta toissaviikon kaltaisia lumisateita varten meillä ei ollut reservissä kalustoa, eikä riittävästi henkilöstöä. Tiedostimme nopeasti ongelman ja lähdimme ratkomaan sitä heti mm. hankkimalla lisäkäsiä lumitöihin. Käsilumitöiden osalta olemme palkanneet lisäresursseja ja käytämme useampia vuokratyövoimaa välittäviä yrityksiä. Viimeviikkoisiin haasteisiin on siis pureuduttu viipymättä. Kuten mainittu, rekrytoimme jatkuvasti lisää apukäsiä lumitöihin ja huollamme kalustoa. Näiden toimien lisäksi myös aurausalueiden osalta katsotaan toteutuneita aurauksia läpi ja mahdollisesti muokataan reittejä tai suunnitellaan aurausalueita uudestaan. Tehokkaammassa reittisuunnittelussa hyödynnämme GPS-järjestelmää, jolla saamme katsottua useamman koneen ajoreitit päällekkäin, ja näin löydämme mahdolliset päällekkäisyydet ja/tai mahdolliset virheet aurausalueiden suunnittelussa. Pian saamme taas lisää lunta, tällä kertaa olemme varautuneet huomattavasti aiempaa paremmin. Kalustoa on ehditty huoltaa, reittejä suunnitella ja olemme saaneet vahvistusta riveihimme. Pyydämme kärsivällisyyttä tuleviin lumisateisiin.