20.01.2023Blogi Isännöinti Tapiolan Lämmöllä – Perinteitä ja uudistuksia Tapiolan Lämpö -konserni vietti pari vuotta sitten 65-vuotisjuhliaan, ja isännöinnillä on konsernissa vahvat juuret. Vuonna 2021 taloon saatiin DI Tutu Wegelius-Lehtonen vetämään isännöinnin liiketoimintaa ja hän onkin tuonut paljon raikasta näkemystä perinteistä alaa haastamaan. ”Vaikka isännöintialaa on viime aikoina riepoteltu, me haluamme omalta osaltamme olla rakentamassa kestävää ja vastuullista isännöintiä. Pidämme huolta ihmisten usein tärkeimmästä ja suurimmasta omaisuuserästä. Olemme asiakkaiden omistama yritys ja se luo meille ainutlaatuisen lähtökohdan toiminnalle.” kertoo Wegelius-Lehtonen. Tapiolan Lämpö -konsernin isännöinnissä on paljon kaiken kokoisia taloyhtiöitä eri puolilla pääkaupunkiseutua. Olemme tarpeeksi iso ollaksemme vakaa ja luotettava, mutta tarpeeksi pieni ollaksemme ketterä. Meillä työskentelee yli 40 isännöitsijää ja heidän lisäksi viisi johtavaa isännöitsijää. ”Oman isännöitsijän lisäksi asiakasyhtiöillä on aina käytössään tarvittaessa myös johtavan isännöitsijän tuki. Selkeät sisäiset prosessit ja isännöitsijöiden määrä takaavat asiakkaalle vakauden jopa tässä turbulenttisessa maailmantilanteessa”, lupaa Wegelius-Lehtonen. Osaavat tekijät varmistavat taloyhtiön hyvän, ja taloudellisesti järkevän hallinnoinnin. Isännöitsijöillämme on vankka kokemus erilaisten taloyhtiöiden hankkeiden läpiviennistä, ja talouden hallinnasta. ”Meille Lämmöllä läpinäkyvyys asiakastyössä on ensiarvoisen tärkeää ja raportoimme taloyhtiöille heidän talouden tilanteestaan kuukausittain.”, kertoo Wegelius-Lehtonen. Tapiolan Lämpö -konserni kuuluu ISA auktorisointijärjestelmän piiriin. Tämä tarkoittaa sitä, että puolueeton taho arvioi toimintamme laatua kolmen vuoden välein ja saamme sen pohjalta kehitysehdotuksia. ”Tämän lisäksi meillä edellytetään, että kaikki isännöitsijät ovat vähintään IAT-tutkinnon omaavia isännöinnin ammattilaisia.” sanoo Wegelius-Lehtonen. Tasalaatuisen ja ensiluokkaisen palvelun varmistamiseksi meillä on selkeät prosessit asiakkuuksien haltuunottoon ja hoitoon, jolloin esimerkiksi yksittäiset sairastapaukset tai lomakaudet kyetään hoitamaan tuuraajien voimin. Olemme viime vuoden aikana hakeneet uusia keinoja palvella asiakkaitamme paremmin, niissä kanavissa ja niillä keinoin, joita asiakkaat toivovat. Meille Tapiolan Lämmöllä vastuullisuus on tärkeä teema, joka näkyy myös palvelussamme. Säästääksemme paitsi luontoa, mutta myös suoraan rahaa asiakkaidemme eduksi, olemme kehittäneet sähköisiä palvelukanaviamme ja käyttöön otettiin viime vuonna Hausvise-toiminnanohjausjärjestelmä, joka palvelee taloyhtiöiden hallituksia ja osakkaita. “Hausvise-portaalista löytyy omaa taloyhtiötä koskevat tärkeät informaatiot ja yhteystiedot ja siellä voi käydä antamassa luvan sähköiselle viestinnälle. Hausvise mahdollistaa myös paperittoman asioinnin, joka on sekä taloudellista että vastuullista. Esimerkiksi yhtiökokouskutsujen siirtäminen sähköiseen muotoon, tekee taloyhtiölle vuotuisia säästöjä tuhansia euroja, taloyhtiön koosta riippuen.” muistuttaa Wegelius-Lehtonen. Olemme saaneet työntekijöiltämme paljon kiitosta erityisesti perehdytysprosessista ja teemme jatkuvasti töitä sisäisten prosessien kehittämiseksi, mikä näkyy jatkuvasti asiakkaillemme kehittyvänä palveluna. Tarjoamme myös mahdollisuuden oppisopimuskouluttautumiselle ja tarjoamme jatkokoulutusmahdollisuuksia nykyisille työntekijöillemme. Konsernina haluamme olla mukana tekemässä asukkaiden arjesta ja omistamisesta helppoa sekä turvallista. Kauttamme on mahdollista hankkia isännöintipalvelujen lisäksi myös kiinteistöhuollon, kiinteistökorjauksen ja teknisten asiantuntijoiden palveluita. Muiden ulkoisten palvelujen osalta hyödynnämme kilpailutuksissa joukkovoimaa saamalla hyviä kustannustehokkaita tarjouksia asiakkaillemme. Esimerkiksi nykyisessä energiakriisissä olemme kyvykkäitä tarjoamaan sähkösopimuksia erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Haluamme tässä yhteydessä korostaa, että emme mistään kilpailutetuista palveluista peri välityspalkkiota, vaan kaikki hyöty tulee aina asiakkaalle. Vuoden 2023 polttava teema on sähköiseen huoneistotietojärjestelmään siirtyminen. Se on aiheuttanut huolta ja epätietoisuutta, mutta olemme asiakkaidemme apuna ja tukena. Olemme kehittäneet tätä varten hyvän ja ketterän prosessin, joka on selkeä ja erittäin kilpailukykyisesti hinnoiteltu paketti. Paketin hinta määräytyy taloyhtiön koon mukaan. Prosessi on selkeä ja se on testattu toimivaksi sekä asiakkaalle mahdollisimman näppäräksi. Isännöintiala on perinteinen, ja kuten mainittu, se on ollut viime aikoina myrskyn silmässä. “Ala kaipaa uudistumista, ja me olemme niissä talkoissa mukana.” päättää Wegelius-Lehtonen.